“Årets Selvpubliserte Digitale Forfatter 2014” – Digitalbok.no

Screen Shot 2014-01-18 at 2.57.12 PM

”Går du med en forfatter i magen?” Sånn presenterer Digitalbok.no sin selvpubliseringstjeneste som ble lansert i slutten av november 2013. Lanseringen kom samme dag som konkurrenten ebok.no lanserte sin selvpubliseringstjeneste. Endelig er selvpublisering av ebøker også tilgjengelig i Norge. Selvpublisering av bøker har vært en stor suksess i USA, og suksesser som 50 shades-serien startet sin salgssuksess med å bli selvpublisert som ebok og print-on-demand. Nå er teknologien klar for Norges første selvpubliserte salgssuksess.

Oppfordring til Digitalbok.no

Jeg oppfordrer Digitalbok.no til å bruke 2014 til å befeste sin posisjon som Norges største og mest innovative nettbokhandel. Konkurranser, gjerne kombinert med å være førstemann til å gjøre noe, har ofte har gitt stor suksess i den digitale verden. Jeg vil derfor anbefale Digitalbok.no til å lansere konkurransen “Årets Selvpubliserte Digitale Forfatter 2014”. Konkurransen og aktivitetene knyttet til den kan vare gjennom hele året og gir de en unik sjanse til å gjøre tjenesten kjent og ta posisjonen i Norge som Amazon’s Kindle direct publishing har i USA.

Digitalbok.no – bakgrunn og visjon

Digitalbok.no eies og drives av Norges største forlag, Cappelen Damm. Selskapet ble etablert i 2007 og var den første e-bok-butikken på markedet i Norge. Hver måned har nettsiden mer enn 100.000 besøkende.

Digitalbok.no sin visjon er:

  • Vi skal ha det største og beste utvalget av norske og utenlandske ebøker
  • Vi skal ha en enkel, rask og trygg handleopplevelse
  • Vi skal tilby de beste og mest velegnede lesebrettene
  • Et besøk på Digitalbok.no skal gi deg det rette innholdet, raskt, enkelt og til riktig pris.

Digitalbok.no selger i tillegg til e-bøker også lesebrett som er spesiallaget for deres tjenester i tillegg til et lesebrett fra Cybook. I høst har de også åpnet opp for at kundene kan lese sine kjøpte bøker på en Kindle fra Amazon, verdens mest solgte lesebrett. De har ikke inngått en avtale med Amazon, men har laget en konverteringsløsning for filene. Det betyr at de norske titlene fortsatt må kjøpes hos Digitalbok.no, men at de så kan overføres relativt enkelt til Kindle. Det har eksistert løsninger som har gjort det mulig å gjøre dette tidligere også, som for eksempel programmet Calibre, men de har krevd flere operasjoner og har derfor hovedsakelig blitt benyttet av spesielt (teknologi)interesserte kunder.

Digitalbok.no har for øvrig egne apper for iPad, iPhone og Android som fungerer sømløst der man kan kjøpe bøkene direkte fra sin telefon eller nettbrett. Jeg har selv testet appen for iOS og den er enkel og fungerer som den skal.

Digitalbok.no har aktive sider på Facebook og Twitter der de deler nyheter og linker til nyhetsbrev. Nyhetsbrevene sendes ut jevnlig og har et variert innhold som nyheter, anbefalinger fra bokanmeldere og kampanjer.

Mer om Digitalbok.no sin selvpubliseringstjeneste

I slutten av november lanserte Digitalbok tjenesten: Din Ebok – selvpublisering. Tjenesten er plassert på en egen nettside, dinebok.no, og sånn presenteres tjenesten på forsiden:

Går du med en forfatter i magen?

Har du en bestselger på lager som bare venter på å bli oppdaget eller har du de digitale rettighetene på en bok som allerede har blitt utgitt? Da har vi løsningen for deg. Hos DinEbok kan du selv publisere dine bøker og nå ut til titusenvis av potensielle kjøpere.

Det er vanskelig for forfatterspirer å nå igjennom det trange nåløyet hos forlagene, og kanskje noen til og med lar være å sende inn sine manus i redsel for å bli avvist. Ved denne nye tjenesten får forfattere mulighet til å publisere sin bok digitalt og benytte Digitalbok.no som salgskanal. Forfatteren tar forlagets rolle i verdikjeden og eier fortsatt sitt manuskript. Dette medfører at han får langt større andel av inntekten per solgte bok enn hvis  han hadde gått igjennom et forlag. For hver solgte ebok som er selvpublisert mottar forfatteren 70% av salget (eks mva).

Men det har selvsagt sine fordeler å bruke et forlag også. Ved å publisere på denne måten, vil boken kun bli solgt på Digitalbok.no sine sider. Hvis de andre nettbokhandlene etter hvert lanserer samme tjeneste, står forfatteren fritt til å publisere boken også der. I tillegg går han glipp av det profesjonelle apparatet som forlagene har i forbindelse med en utgivelse, som for eksempel språkvask og redigeringer i tillegg til distribusjonsnettverkted og alle deres markedsføringsaktiviteter. Hvis du skal få solgt en bok som du selv har publisert, må du gjøre mer av jobben selv eller leie inn andre til å hjelpe deg. Digitalbok.no har lagt ut noen råd til de som velger å lansere på egenhånd:

Gode råd for å lykkes med selvpublisering

  • Les korrektur eller bruk retteprogram
  • Lag et godt omslag som forteller hva slags bok det er
  • Lag en «blurb» som skaper forventning
  • Sett en fornuftig pris som ikke er avskrekkende
  • Sett en «Advarsel» hvis du tror noen vil synes teksten erkontroversiell
  • Pass på at du ikke bryter norsk lov, les retningslinjene
  • Legg en plan for hvordan du vil gjøre teksten din kjent
  • Bruk sosiale medier og nettverkene dine
  • Svar på alle henvendelser fra leserne

Konkurrenter

Det finnes mange nettbokhandler både i Norge og internasjonalt,  men sålangt har ikke så mange av dem lansert egne publiseringsløsninger for forfattere.

Ebok.no

Ebok.no lanserte en tilsvarende tjeneste som DinEbok.no på samme dato som Digitalbok.no. Selskapet ble opprinnelig startet i 2010, men ble høsten 2013 relansert med nye eiere og i ny drakt. Ebok.no er eid av Schibsted vekst AS og Schibsted Forlag AS. Ebok.no har akkurat som Digitalbok.no utviklet en enkel løsning for å lese bøker kjøpt hos dem på Kindle fra Amazon. For øvrig har de også apper tilgjengelig for iPhone, iPad og Android. Ebok.no selger ikke egne lesebrett, og selskapet bærer preg av fortsatt å være i oppstartfasen. Bloggen deres har foreløpig bare 6 innlegg lagt inn de siste fire månedene og applikasjonen de har laget på Facebook gir feilmelding når man prøver å gå inn på den.

Amazon.com

Amazon er verdens største bokhandel både for digitale og trykte bøker. De har også sin egen selvpubliseringstjeneste, Amazon’s Kindle Direct Publishing som ble lansert i betaversjon så tidlig som i 2007. Amazon eier og selger også lesebrettet Kindle, som er verdens mest solgte lesebrett.

Blogger

Noen forfattere velger å publiserer bøkene sine direkte på sine egne nettsider. Disse er ikke nødvendigvis en konkurrent lenger, siden Digitalbok.no nå kan oppfordre de til å publisere gjennom deres kanal DinEbok.no.

Øvrige nettbokhandler

Alle nettbokhandler i Norge tilbyr ebøker i tillegg til trykte bøker. Viktige forhandlere er blant andre Ark.no, Tanum.no, Norli.no, Haugenbok.no, Akademika.no og Cappelendamm.no. De fleste av disse er som Digitalbok.no eid av de store forlagene. Ingen av de har sålangt annonsert at de vil lansere en selvpubliseringstjeneste, bortsett fra Cappelen Damm som eier Digitalbok.no.

Lave transaksjonskostnader

Transaksjonskostnader er kostnader som er forbundet med å søke og velge de beste produktene (Krokan, 2010). For en innføring i transaksjonskostnader, se avsnittet ”Transaksjonskostnader – en innføring” i dette innlegget.

Digitale bøker er svært enkle å produsere og selge. Datamengden er liten og tar lite lagringsplass. I tilfellet med selvpublisering vil forfatteren selv ha ansvar for at filene har riktig format og at innholdet er i tråd med norsk lov. Uten at jeg kjenner til de bakenforliggende systemene til tjenesten DinEbok.no, vil jeg anta at det krever få ressurser å få boken publisert og lagt ut til salg på Digitalbok.no.

Når boken først er lansert, vil det være tilnærmet ingen kostnader forbundet med å selge bøkene – bortsett fra den andelen av inntekten som skal komme forfatteren til gode. Transaksjonskostnadene vil være nærmere 0.

Nettverkseffekter og increasing returns

Siden digitale tjenester som ebøker har svært lave transaksjonskostnader og få kapasitetsbegrensninger, har de stort potensiale for nettverkseffekter. Nettverkseffekter kan forklares som fordeler brukere i nettverket får ved at andre er aktive deltakere og bidrar i nettets delingsstruktur (Krokan, 2010).  Increasings returns, eller økende utbytte, betyr at en kan skalere tjenesten opp til i prinsippet å håndtere et uendelig antall brukere uten at det medfører ekstra kostnader. Ebøker krever svært liten lagringskapasitet og burde i alle tilfelle være relativt enkelt å skalere opp hvis det skulle bli behov for det.

En konkurranse som “Årets Selvpubliserte Digitale Forfatter 2014” vil ha potensiale til å få store nettverkseffekter og bidra til increasing returns ved å holde leserne oppdatert og stimulere til interaktivitet. Aktiviteter gjennom hele perioden vil kunne bidra til at nettverket deler og deltar aktivt.

Gjennomføring av konkurransen

En konkurranse som ”Årets Selvpubliserte Digital Forfatter” kan realiseres uten store økonomiske ressurser. Jeg mener at den viktigste ressursen som trengs er dedikerte og engasjerte ambassadører i Digitalbok.no sin organisasjon. De bør så langt det er mulig benytte hele sitt nettverk, både innenfor og utenfor forlagsbransjen, til å få delinger og linker i blogger og i media.

Mye av det tekniske som trengs for å bygge opp engasjementet er allerede på plass. Nyhetsbrev, Facebook, Twitter med mer er allerede flittig brukt av Digitalbok.no, og å videreutvikle dette for denne konkurransen vil være en overkommelig oppgave for den digitalt ansvarlige i organisasjonen. Utfordringen blir å skape engasjementet rundt konkurransen, ikke utviklingen av verktøyet.

Digitalbok.no bør imidlertid vurdere om det er hensiktsmessig å bygge opp en egen webside for konkurransen slik de har gjort for selve publiseringstjenesten som har websiden dinebok.no. På den måten vil konkurransen kunne få mer dedikert innhold og deles i kategorier, bestselgerlister, ratinger, avstemminger, anmeldelser osv. Hvis de velger en egen webside bør de imidlertid sikre at Digitalbok.no som brand blir synlig slik at konkurransen gir langsiktige effekter for selskapet.

Digitalbok.no har gjort en god jobb med å gjøre sidene sine søkbare og de havner på de øverste plassene både i det annonserte og i det organiske søkeresultatet på Google for søk som ”ebok”, ”e-bok”, ”e-bøker” og ”ebøker”. De har imidlertid fortsatt en jobb å gjøre for å synes i forhold til den nye tjenesten. ”Publisere bok” gir riktignok 1. plass på det betalte søkeresultatet, men søkene ”publisere ebok” og ”publisere e-bok” kom først frem som relatert annonseresultat i bunnen av søkesiden. Digitalbok bør med andre ord gjøre en ny runde for å sikre at de har inne alle søkeordene de bør ha i Google Adwords.

Digitalbok.no bør også jobbe for å få konkurransen omtalt i media. NRK har allerede publisert flere artikler om selvpubliseringstjenestenes lansering, blant annet et intervju med noen av de første som publiserte en bok digitalt i Norge, så der er det allerede en journalist med interesse for saken. I tillegg til media, bør det være et mål å få konkurransen og tjenesten omtalt på så mange blogger som mulig, og helst da med lenker tilbake til tjenesten.

Ett helt år er lang tid i digitale medier, så det er viktig å holde konkurransen “levende” gjennom hele perioden. Dette kan for eksempel gjøres ved å dele konkurransen opp i flere kategorier, som krim, romaner, noveller, dikt osv. Videre kan en se for seg kåringer og avstemminger underveis i året – månedens forfatter, kvartalvise kåringer osv.

Jeg oppfordrer også Digitalbok.no til å få med seg sine sterke eiere på laget. Selvpublisering er et stort steg for forlagsbransjen siden de på mange måter gir ifra seg både makt og inntekter, men CappelenDamm har tydeligvis bestemt seg for å møte fremtiden og være først. Og når de har våget å ta dette steget, og også fronte tjenesten på sine nettsider, kan de også sikkert våge å ta noen steg til og hjelpe til med markedsføringen utenfor de digitale plattformene.

Og til slutt et forslag som kan skape publisitet og oppmerksomhet. Vil det være mulig for Digitalbok.no å få med seg en eller flere etablerte og kjente forfattere med på laget ved at de skriver en roman eller noveller som utelukkende publiseres og selges digitalt på Digitalbok.no? Enkelte av de norske forfatterne, som Jo Nesbø gjennom Harry Hole stiftelsen, gir betydelige beløp til veldedighet hvert år. Ved å gi deler av overskuddet fra en selvpublisering til veldedighet, vil forfatteren få positiv omtale og dermed en sterkere merkevare. Og siden en selvpublisering også vil gi forfatteren en vesentlig større andel av inntekten enn de får ved publisering gjennom forlagene når de gir ut bøker på alle formater, vil inntektspotensialet absolutt være tilstede.

Oppsummering av forslag til tiltak for gjennomføring:

  1. Lansere en egen webside for konkurransen
  2. Del konkurransen opp i kategorier og delkonkurranser. Husk at det er mulig å endre underveis.
  3. Gå stort ut og etterlyse forfatterspirer?
  4. Bruk media og blogger aktivt
  5. Involver hele organisasjonen og gjør dem til ambassadører
  6. Få eierne involvert og få enda flere ambassadører som kan bidra utenfor den digitale arenaen
  7. Vær aktiv på alle sosiale plattformer. Svar på kommentarer og bidra i diskusjonene.
  8. Utarbeid funksjonalitet for å stimulere til  kommunikasjon i nettverket – Rating, Collobaritive Filtering, Avstemminger, Skriv din egen anmeldelse, Bestselger/leser-lister osv
  9. Sjekk resultatene på Google for ulike søkeord og jobb med å forbedre søkeresultatene
  10. Få med en eller flere etablerte forfattere på laget for å lage blest om tjenesten og konkuransen

En gylden mulighet for testing av nye forretningsmodeller

Digitalbok.no sin forretningsmodell er per i dag å selge bøker én for én etter den gamle bokhandlermodellen. Akkurat som det har vært for musikkbransjen, er det mange og vanskelig diskusjoner om rettigheter, og der musikkbransjen for lengst har fått på plass alternative forretningsmodeller, sliter bokbransjen fortsatt.

For selvpublisering er forretningsmodellen naturlig nok mye gunstigere for forfatterne enn den tradisjonelle forlagsmodellen. Forfatterne sitter selv på rettighetene, er sitt eget forlag og vil motta 70% av salgsinntekten (ekskl. mva). Forlagene gir ifra seg både redaksjonell og økonomisk makt når de åpner opp for selvpublisering slik Cappelen Damm har valgt å gjøre med Digitalbok.no. Samtidig er det liten tvil om at ebøker har kommet for å bli og stadig flere nordmenn velger digitale løsninger for å lese bøker. Og hvis ikke forlagsbransjen selv tar initiativ til nye publiseringsløsninger slik Cappelen Damm nå har gjort, vil sannsynligvis andre gjøre det på et tidspunkt. I musikkbransjen var det uavhengige aktører som Spotify og Wimp (Telenor/Platekompaniet) som til slutt endte opp med å ta posisjonen i Norge.

Denne konkurransen er forøvrig en gylden mulighet for digitalbok.no til å teste ut alternative forretningsmodeller. Det kan for eksempel være aktuelt å tilby bundles av alle bøkene innenfor en bestemt kategori eller en abonnementsmodell som gir tilgang til å “låne” bøkene så lenge man er abonnement slik som Spotify og Wimp har gjort det innenfor musikk. Siden forfatterne mest sannsynlig vil være nye, og ihvertfall fristilte fra forlagene siden de er sitt eget forlag, vil det være enklere å forhandle frem økonomiske løsninger som kan fungere for begge parter.

Kritiske suksessfaktorer

Den absolutt viktigste suksessfaktoren i denne konkurransen er engasjement. For å få en aktiv og interaktiv konkurranse som lever gjennom hele året trengs det engasjement blant forfatterne, blant de ansatte, blant leserne, blant eierne, blant anmelderne, i blogger og i media. Ambassadører i organisasjonen er helt essensielt for å sette igang engasjement og deres aktivitet og kommunikasjon er kritisk for å lykkes. Organisasjonen må også være forberedt på å snu seg raskt og endre planene etterhvert som de ser hvordan responsen er på de ulike tiltakene. Det tekniske må selvsagt også på plass og de behøver ressurser til å drifte konkurransen gjennom året, men i dette tilfellet er det ikke store investeringer som skal til – annet enn engasjement, engasjement og engasjement!

Kilder og inspirasjon:

Krokan, A.. Den digitale økonomien (2010)

Digitalbok.no

DinEbok.no

Ebok.no

Amazon’s Kindle Direct Publishing

Amazon.com

Digitalbok.no på Facebook

Digitalbok på Twitter

Publiserte egen bok på et kvarter (NRK 15.12.2013)

ebok.no utfordrer forlagene (NRK 20.11.2013)

Dingser på reise: Digitalbok Touch (Chaffeys blog 06.11.2013)

Endelig norske bøker på Kindle (IT-avisen 19.08.2103)

Nedlasting av ebøker til Kindle: “Send til Kindle”-funksjonen (Digitalbok.no)

Den nye forfatterøkonomien (Arne Krokan 10.10.2011)

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s