Dr.Lykke – Detaljert lanseringsplan for digital markedsføring og PR våren 2014

Denne våren skal vi ta steget og bli en fullstendig nettbutikk. Dr. Lykke skal få mange besøk på den nye butikken både fra gamle og nye kunder, mange av de skal handle hos oss og helst mer enn de har gjort før. Dr. Lykke skal bli norske kvinners lokale interiørbutikk – på nett.

Inspirasjon 4

DR.LYKKE I DAG – JANUAR 2014

Før jeg legger frem min plan – en liten status i forhold til hvor vi står i dag. Alle tall er per 19. januar 2014.

Nettadressen drlykke.no leder i dag direkte inn til Dr. Lykkes sider på Netthandelen.no. Produktene er delt inn i 13 kategorier som alle både har ting til salgs på auksjon og til fastpris. Etter lanseringen av vår egen nettbutikk anbefaler jeg at vi beholder auksjonene på siden, men har en tydelig link inn til vår egen butikk for salg til fastpris. På den måten vil kundene fortsatt finne oss igjen.

  • Andre salgskanaler

Jeg ser også at vi blant annet selger gjennom et par forhandlere på epla.no og at produkter også er til salgs på ”søsterselskapet” blivakker.no. Jeg anbefaler at vi også beholder disse salgskanalene etter lansering, slik at vi ikke mister gamle kunder. Sålangt det er mulig bør vi imidlertid få på plass linker til vår butikk.

Dr. Lykke har vært svært aktive på Facebook og har fått imponerende 56.452 likes per i dag. Det er veldig bra jobbet og et utrolig godt utgangspunkt for lansering av vår egen nettbutikk.

Per i dag har Doktorlykke på Instagram 1857 følgere. Selv følger vi 462. Vi har sålangt postet 416 bilder.

Jeg ser at vi via brukeren netthandelen.no har postet totalt 11 bilder på Pinterest.  Flere av bildene har blitt repinnet.

Jeg noterer meg også at vi har en Twitter-konto – doktorlykke. Denne har bare 53 followers, men så var det også bare aktivitet på den i knapt tre uker i september 2013. I denne perioden ble det postet 23 tweets som refererte til aktiviteten på Facebook. Selv følger vi 334 på Twitter.

WEB MARKETING MATRIX

For å lykkes med vår lansering av vår egen nettbutikk denne våren, må vi gjøre mange tiltak. Hver og et av tiltakene jeg foreslår i denne rapporten er ikke spesielt ressurskrevende. De krever først og fremst vårt fulle engasjement og tro på vårt produkt.

Ifølge Web Marketing Matrix som er et rammeverk for digital markedsføring som ble utviklet av Carl Størmer og Karl Philip Lund i Norwegian, må man ha fokus på tre områder når man skal lykkes på nett. Det første er å få flere besøk på nettsiden, det andre er å få flere kunder og det tredje er å øke verdien av hver kunde.

webmarketingmatrix

I den fasen vi er nå med vår lansering av vår egen butikk om kort tid, bør vi ha vårt hovedfokus på å få flere besøk. Det betyr ikke at vi ikke gjør noe for å få flere kunder eller å øke verdien av hver kunde. Vi har allerede mange følgere på Facebook og mange av disse har helt sikkert allerede vært kunder hos oss. Men ingen av de har besøkt vår nettbutikk før, så vår jobb nr.1 blir å gjøre denne kjent og få dem inn i butikken vår. Ved å kommunisere med de som allerede liker oss, er jeg helt sikker på at det vil bli salg av det også. Aktivitetene jeg har valgt å anbefale at vi skal fokusere på, er først og fremst aktivteter som kan skape trafikk på drlykke.no

Jeg har totalt valgt 10 hovedområder som jeg mener vi bør satse på de neste månedene og som alle bør være realistiske å gjennomføre selv om vi er en liten organisasjon.

1. LANSERE DRLYKKE.NO

Vårt aller første og viktigste tiltak er å få på plass nettbutikken på våre egne nettsider – drlykke.no. For å spare både tid og penger anbefaler jeg at vi gjør dette ved hjelp av tilnærmet ferdige løsninger. Å designe og utvikle noe fra ingenting tar lang tid og koster mye penger. Og sannsynligvis vil vi heller ikke ende opp med det perfekte resultatet uansett. Det er millioner av nettbutikker der ute og det finnes massevis av ferdig designede butikkløsninger som er gratis eller tilnærmet gratis. Vi skriver nå slutten av januar, og med raske grep og full innsats, bør vi ha vår egen nettside klar for lansering i løpet av mars.

Design og butikkløsning

Min anbefaling er at vi går for en ferdig butikkløsning via WordPress. Ved å bruke WordPress kan vi for eksempel legge til WooCommerce som er en gratis plugin. I denne legger vi inn all produktinformasjon og bilder. Deretter finner vi et Theme som passer for oss. Det finnes hundrevis av gode løsninger som er gratis eller koster bare noen få hundre kroner. Et fint sted å lete er på themeforest.com. Der kan vi raskt søke frem alle themes som passer til WooCommerce og sortere på ratings fra brukere eller antall salg.

Hvilket tema vi lander på å bruke, kommer an på hvilken designprofil vi ønsker å ha. Alle temaene har mange alternativer for interaksjonsdesign, men før vi velger bør vi sjekke ut noen fakta i forhold til hva som er viktig funksjonalitet for oss. Dette kan for eksempel være å sjekke at temaet er såkalt responsivt, dvs at det tilpasser seg hvilken skjerm brukeren benytter. Stadig flere gjennomfører sine nettkjøp på iPad eller andre nettbrett, og da er det en absolutt fordel at brukeren slipper å scrolle og zoome in og ut for å gjennomføre et salg. Et annet eksempel på noe vi bør se etter er at temaet er SEO Optimalized. Det betyr at de har gjort et grundig arbeid for å gjøre innhold på sidene lett søkbart slik at det kommer høyt opp på søk i søkemotorene.

Betalingsløsning

Når vi har valgt tema og gjort våre konfigurasjoner, må vi også få på plass en betalingsløsning. Netthandelen.no bruker i dag kun forskuddsbetaling via bank. Dette er selvsagt den rimeligste løsningen, men det er også den minst kundevennlige og sannsynligvis mister vi flere salg på grunn av denne løsningen. Det er viktig å nå kunden når hun er i kjøpsmodus, og det er hun akkurat når hun sitter å bestiller. Hvis hun deretter må gjøre en ny operasjon for å gjennomføre betalingen, og gjerne en del timer etterpå når hun har fått tenkt seg om, er sjansen stor for at hun kan ombestemme seg.

Det finnes flere alternative betalingsløsninger tilbudt i det norske markedet i dag. De største er Klarna, dibs, nets, payex, og paypal. Kostnadsmodellen er stort sett den samme – en fast månedlig kostnad (ikke Paypal) og en viss prosent av omsetningen. De fleste løsningene har også en viss bindingstid knyttet til avtalen. Hvis vi ønsker at våre kunder fortsatt skal ha mulighet til å få faktura, er Klarna den eneste løsningen som tilbyr dette. Men personlig tror jeg at våre kvinnelige kunder er vant til å handle på nett, og i tilnærmet alle tilfeller av handel på nett bruker vi kredittkort.

Kunderegistrering

Vi må også ha fokus på hvordan kunderegistreringen foregår og hvordan vi kan gjøre denne så enkel som mulig for kunden. Siden varene skal sendes i posten er vi avhengig av at kunden skriver inn sin adresse, så en viss registrering må kunden uansett gjøre, men vi bør gjøre det valgfritt om hun ønsker å lagre adresser og betalingsopplysninger for fremtidige søk. Det er også svært viktig at vi i forbindelse med kjøpsprosessen legger inn valg om å registrere seg for å motta informasjon fra oss. Hva vi skal benytte slike godkjenninger til, kommer jeg tilbake til senere.

Kategorier

Og til slutt et par forbedringsforslag som relaterer seg til løsningen slik den ligger hos Netthandelen.no i dag og som bør taes med inn i den nye løsningen. Det første punktet gjelder kategoriene. I dag har vi 13, og de fleste har et greit sortiment, men jeg vil likevel anbefale at vi slår sammen noen. Og minst én bør fjernes helt – Kapitalvarer. I denne kategorien er det bare 4 produkter og jeg fant i hvert fall 3 av dem i andre kategorier. Det siste produktet kunne også lett plasseres i en annen kategori.  Tomme eller tilnærmet tomme sider er lite hensiktsmessig og besøkes også sannsynligvis svært sjelden av kundene.

2. LANSERE DR.LYKKE-BLOGGEN

Iflg Mark Lerner hos SocialMediaToday. Com er det å ha en blogg på nettsiden sin den enkleste og mest effektive måten å bedre søkermotoroptimaliseringen, dele inhold på og ikke minst sørge for at nettsiden holdes levende. I tillegg til å utvikle brukervennlige sider med presentasjon av produktene, ønsker jeg derfor at vi oppretter en blogg som vi legger på nettsiden vår. Denne bloggen skal være en aktiv blogg, der vi poster innlegg minst to ganger per uke, og aller helst til samme tid hver gang slik at kundene vet når de kan forvente nyheter fra oss.

Bloggen skal ikke bare være en salgsblogg, men en interessant side for alle interiørinteresserte. Det kan for eksempel være artikler om store designere, reportasjer fra fabrikkbesøk vi har gjort, informasjon om hvordan produktene produseres, intervjuer med eksperter eller det kan være trendguider som vi selv produserer der vi linker til andre trendguider på nettet. Det er kun fantasien som setter grenser. Jeg ønsker at vi alle skal være delaktig i utviklingen av idéene og tekstene på denne bloggen, og jeg vil også invitere inn andre, som kundene, andre interiørinteresserte, leverandører eller designstudenter. Og bloggen trenger ikke bare å ha innlegg i form av tekst og bilder. Det blir stadig enklere å gjøre videoreportasjer som er raske å lage og enkle å dele.

3. ETABLERE E-POST REGISTER

Jeg vet ikke om vi har en e-post-database per i dag som vi har tillatelse til å bruke. Men uansett har vi et veldig godt utgangspunkt med alle våre følgere på Facebook og Instagram. Ved å legge ut noen innlegg på Facebook der vi gir alle som registerer seg muligheten til å være med på å vinne premier, vil vi sannsynligvis allerede få mange adresser å starte med. Slike aktiviteter bør vi gjenta med jevne mellomrom.  Og i alle eposter vi sender i forbindelse med en handel, må vi sikre at det er mulighet til å registrere seg. I tillegg må selvsagt registreringsalternativer alltid være lett tilgjengelige inne på nettsiden.

4. SENDE UT MÅNEDLIGE NYHETSBREV

Jeg foreslår at vi starter med å sende ut månedlige nyhetsbrev og vurderer frekvensen for eksempel etter sommeren når vi har fått målt effekten noen måneder. Nyhetsbrevene kan for eksempel ha emner som blogginleggene våre, informasjon om nye produkter i butikken og informasjon om produkter som snart kommer. Og selv om det er hensiktsmessig å segmentere epostene foreslår jeg at vi starter med et felles nyhetsbrev til alle registrerte kunder. Etter hvert som vi har fått opp størrelsen på databasen og ser hvilken effekt mailene vi sender får, kan vi vurdere om vi skal videreutvikle satsingen. E-postmarkedsføring kan være en god markedsføringskanal, men det er viktig at kunden ikke oppfatter det som spam. Og det siste vi ønsker er at kundene våre skal oppfatte at vi maser på dem.

5. BRUKE GJENKJØPSAKTIVITETER VED KJØP

Det er viktig at vi husker på at alle mail vi sender til kunden, er en mulighet til å markedsføre oss og gi gjenkjøp. Når vi vet hva kunden har kjøpt, vet vi dessuten hva hun liker, og vet å markedsføre lignende produkter i en bekreftelsesmail eller leveransemail, kan hun komme tilbake. En annen metode er å gi kunden en rabattkupong/kode som for eksempel gir 50 kr i rabatt ved neste handel. Alt dette er svært vanlig funksjonalitet i de ferdige butikkløsningene jeg har sett på nett, og bør derfor være greit å implementere i løpet av våren.

6. VÆRE AKTIVE PÅ SOSIALE MEDIER

Sosiale medier har sålangt vært vår definitivt viktigste markedsføringskanal og det kommer det fortsatt til å være.  Og med mer enn 56.000 følgere på Facebook har vi et fantastisk utgangspukt.

Facebook

FacebookFacebook er per i dag er vårt viktigste kontaktpunkt med kundene våre Facebook og har gjort veldig mye riktig her. Dere har gjennomført  mange konkurranser, tidsbegrensede salg, arrangert julekalender og informert om nyheter. I tillegg har dere respondert raskt på kundehenvendelser på sidene. Veldig bra!

 Design-justeringer

Det er imidlertid noen justeringer som bør gjøres for å heve brukervennligheten og kundetilfredsheten. Øverst på siden har vi 4 bokser – Bilder, Liker, Blogg, Instagram feed og Shop her. Bilder, Liker og linken til Instagram feed er ok, men på de to siste bør vi gjøre forbedringer. Linken Blogg går i dag direkte til våre sider hos Netthandelen. Dette er ikke en blogg, så her må vi endre linken til vår egen så snart den er på plass.

Linken Shop fører kunden inn i en Facebook-applikasjon for Netthandelen. Den er i prinsippet en dump av sidene hos Netthandelen. Utfordringen er at det ikke fungerer slik det skal. Kunden mister deler av skjermbildet på høyre side og ser dermed ikke at det finnes kategorier å velge iblant. Så snart vi får opp våre egne websider, bør vi flytte linken direkte over til denne.

Aktiviteter på Facebook

Som jeg sa innledningsvis har dere gjort en imponerende jobb med å få folk til å følge oss på Facebook, og jeg ser ingen grunn til å stoppe de aktivitetene som allerede er i gang.  Men vi bør også legge til noen nye. For eksempel bør vi selvsagt poste på facebook så snart vi har en ny artikkel på bloggen vår. Og hvis vi kommer over en annen interessant artikkel om interiør og design som vi mener kundene våre kan ha interesser av, post den.

Generelt bør vi også være bevisst på hvilke dager og hvilke tidspunkt vi poster på. Hva som fungerer for vår kundegruppe vet vi sannsynligvis allerede mye om hvis vi går igjennom alt som har blitt lagt ut det siste året og ser på responsen i forhold til tidspunkt for publisering. Og hvis vi ikke ønsker å sitte foran PC’en og poste kl 10 på kvelden hvis det viser seg å være et godt tidspunkt, finnes det verktøy der vi kan legge inn poster frem i tid, for eksempel Oktopost.

I tillegg bør vi som jeg nevnte dra i gang noen aktiviteter for å få kunder til å registrere seg for å motta epost fra oss. Og selv om kundene våre skriver innlegg på siden vår, kan vi engasjere dem enda mer. Hva med å la de være med å bestemme hva vi skal kjøpe inn hvis valget står mellom to produkter? Lag en avstemming. Mulighetene er mange, og å sniktitte på hva andre internasjonale selskaper gjør på Facebook for å få idéer, er ikke å jukse.

Det jeg i hvert fall sterkt vil anbefale at vi legger inn er en Anmeldelse-seksjon, der kundene kan gi oss rating og kommentere hvorfor de er strålende fornøyd eller kanskje ikke fullt så fornøyd. Også bør vi sørge for at de som liker oss føler en viss eksklusivitet ved å legge ut egne kampanjer med rabattkoder på Facebook.

Instagram

instagram

Det er litt uheldig at noen andre tydeligvis har registrert brukeren drlykke. Hvis vi ikke allerede har gjort det bør vi ta kontakt med han eller henne for å høre om det er planlagt at brukeren skal benyttes. Så langt er det ikke postet noe på brukeren drlykke, så det kan jo være at han kan overtales.

Det jeg umiddelbart savner når jeg ser på Instagram-kontoen er linken til at dette er en butikk. Jeg finner ingen linker til salgssidene våre hos netthandelen.no og umiddelbart kan det derfor synes som om kontoen tilhører en privatperson med interesse for interiør. Blandingen av interiørbilder og personlige bilder bidrar til å forsterke dette inntrykket.

Jeg mener at det ikke er noe problem å ha private bilder på vår Instagram konto, men da må de ha relevans til produktene våre og være av en viss kvalitet. Private bilder som viser helt private situasjoner uten noen som helst produktrelevans, bør slettes. I tillegg bør vi gå igjennom å slette bilder som er av dårlig kvalitet. Kvalitet på bildene er viktig på instagram, og hvis man søker opp og følger de store interiør-bloggerne på Instagram, vil man se at noe av det de har til felles, er gode bilder.

Generelt bør vi ta en gjennomgang av Instagram-kontoen for å se på hvilke bilder som har fått flest likes. Hva kjennetegnet disse bildene? Hva med de som fikk færrest? Hva kjennetegnet de?

Den beste måten å bli god på Instagram på, er å følge de beste og se hva de gjør. Vi må med andre ord søke rundt og finne de store norske og internasjonale interiør-kontoene og se og lære. Vi må være aktive, like og kommentere. Og hvis vi i tillegg får noen av de til å følge oss, og kanskje til og med nevne oss i et innlegg, får vi igjen sannsynligvis nye følgere.

Til slutt er det viktig at konkurransene som gjennomføres på Facebook, også postes her hvis det egner seg. Eller kanskje de starter på Instagram og så deles på Facebook? Vi har langt færre brukere på Instagram enn på Facebook, men dette kan vi få hjelp av Facebook med via å dele f.eks en Instagramkonkurranse der brukerne viser frem Dr. Lykke-hjemmet sitt på Facebook.

Pinterest

PinterestPinterest er for tiden verdens raskest voksende nettsamfunn. Og ifølge en artikkel i Kampanje, satser de nå på Norge. Verden over har Pinterest i dag omtrent halvparten så mange brukere som Instagram verden over.

Noe av det mest interessante med Pinterest er overvekten av kvinner i brukermassen – 7 av 10 brukere av Pinterest er nemlig kvinner. Disse kvinnene finner ting de liker på nettet og ”pin’er” det aktuelle bildet. 80% av bildene som ligger på Pinterest er såkalte repins. Det vil si at bildet du legger ut deles videre på Pinterest.

Vi bør opprette vår egen Pinterest konto og begynne å teste ut hvilken effekt vi får på ulike bilder. Dette samfunnet er fortsatt fortsatt lite i Norge med rundt 42.000 brukere ved sist årsskifte. Dette er og mer enn dobbelt så mange som de hadde for et år siden, så vekstkurven er bratt. Det viktigste nå er å følge med å være der når og hvis Pinterest tar av.

Twitter

TwitterTwitter som kanal er annerledes enn de andre kanalene. Her er det ikke bilder, men linker og korte beskjeder som gjelder. Som nevnt innledningsvis har vi bare et fåtall følgere på twitter og kontoen var reelt bare aktiv i tre uker i september.

Jeg anbefaler at vi på twitter først og fremst deler når vi har lagt ut nye innlegg på bloggen vår. Da har vi noe interessant å si som kan få folk til å gå inn og lese og dermed også besøke nettsiden.

7. ANNONSERE PÅ GOOGLE

Folk søker stadig mer og iflg INMA-undersøkelsen i 2011 søkte 80% av alle på nett i Norge minst en gang den siste måneden. Det vil si at siden 4 av 5 er på nett daglig, vil ca 2 av 3 nordmenn bruke en søkemotor minst en gang per måned. Det finnes flere søkemotorer, men Google er den definitive vinneren og brukes av de aller fleste. Dermed blir naturlig nok annonsering på den søkemotoren hovedfokus hvis man skal benyttes seg av søkemotorannonsering. Annonser som lages på Google, kan imidlertid enkelt konverteres til andre søkemotorer som Kvasir og Bing.

Jeg gjorde to raske søk på henholdsvis “interiør” og “interiør nettbutikk”. Som dere ser nedefor kommer det bare opp èn annonsør på søkeordet interiør. På søkeordet “interiør nettbutikk” er det flere annonser og jeg ser også at de som annonserer gjerne også er de som kommer høyest opp på det organiske søket. Jeg vil anbefale at vi kommer igang med annonsering gjennom Google Adwords så snart vi har fått nettbutikken lansert. Det vil kreve litt jobb å finne finne frem til hvilke søkeord som passer for oss, men det finnes verktøy som kan hjelpe oss med å finne ut hva som søkes på. Uansett er det lett og endre og justere etterhvert som vi ser hva som gir best effekt.

Google interiør nettbutikkGoogle interiør

 8. FÅ OMTALE OG LINKER I EKSTERNE BLOGGER

Screen Shot 2014-01-20 at 09.40.44 Screen Shot 2014-01-20 at 09.38.31 Screen Shot 2014-01-20 at 09.35.32

Interiørinteressen i Norge er stor og det finnes et stort antall interiørbloggere. Og flere av de har allerede skrevet om Dr. Lykke og vist frem våre produkter på bloggen sin. Ifølge en undersøkelse gjort av byrået Text 100 gjennomført i 21 land, var 90% av bloggerne interessert i kontakt med selskaper som leverer det de blogger om (Meerman Scott, 2013).

Vi bør med andre ord følge med på hva interørbloggerne skriver om og spesielt når de skriver om oss. Vi bør ta kontakt med dem og la de få informasjon om hva som kommer, kanskje invitere de til å skrive mer om oss eller være med oss når vi pakker ut nye varer. Eller kanskje bloggerne ønsker å intervjue oss. Viktigst av alt er at vi får et positivt forhold til bloggerne som gjøre at de skriver mer om oss og gjerne legger inn linker til sidene våre på sine blogger. Dette vil ikke bare gi oss mer direkte besøk, men også hjelpe oss til å komme høyere opp på listen i det organiske søket hos søkemotorene.

9. FÅ PRODUKTOMTALER/HENVISNINGER I INTERIØRMAGASINER PÅ PAPIR OG PÅ NETT

Norske damer elsker interiørblader og de leser de både på papir, på nettbrett og på pc. Vi bør lese alle interiørblader som har en profil som passer våre kunder nøye. I svært mange av reportasjene er det henvisninger til hvor man kan få kjøpt de enkelte produktene som vises frem. Vi bør ta kontakt med disse magasinene og jobbe for at vi kan bli en av deres samarbeidspartnere når de velger produkter som skal vises frem. Og hvis vi greier å skape spennende innhold på bloggen vår som ikke nødvendigvis er direkte relatert til våre produkter, bør vi også dele disse med magasinene. All PR er god PR er det noe som heter, og det er ikke alltid nødvendig å vise frem bilder av produkter. Det å bygge merkenavnet Dr.Lykke er i denne fasen minst like viktig.

10. IMPLEMENTERE, IMPLEMENTERE, IMPLEMENTERE! OG JUSTERE KURSEN UNDERVEIS

reseptAller viktigst denne våren er at vi kommer igang! Vi skal levere, implementere, teste ut og justere. Og vi skal få hjelp av vår allerede store tilhengerskare på Facebook til å finne ut hva som fungerer. Vi skal være fleksible og villige til å lytte samtidig som vi skal ha troen på våre produkt.

Dr.Lykke skal være norske kvinners lokale interiørbutikk – på nett!

KILDER OG INSPIRASJON

7 tips for effective content marketing – (SocialMediaToday)

The Top 7 Online Marketing Trends That Will Dominate 2014

– Dette er PR-trendene for 2014 – (Kampanje)

Globalt nettsamfunn satser på Norge – (Kampanje)

Social Media facts, figures and statistics 2013

Web Marketing Matrix – (Stammen)

Norske brukere i sosiale medier – (Halogen)

The new rules of marketing & PR (David Meerman Scott, 2013)

Advertisements

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s