Sammendrag – Dr. Lykkes lanseringsplan for digital markedføring og PR våren 2014

Denne våren skal vi ta steget og bli en fullstendig nettbutikk. Dr. Lykke skal få mange besøk i den nye butikken både fra gamle og nye kunder, mange av de skal handle hos oss og helst mer enn de har gjort før. Dr. Lykke skal bli norske kvinners lokale interiørbutikk – på nett.

Dette er en oppsummering av en detaljert lanseringsplan for digital markedføring og PR våren 2014. Hele rapporten finner dere her.

Inspirasjon 4

DR. LYKKE I DAG – JANUAR 2014

I dag leder drlykke.no som kjent direkte inn til vår butikk hos netthandelen.no der vi selger varer både gjennom auksjon og til fast pris. I tillegg har vi salg gjennom blivakker.no og et fåtall andre forhandlere. Vi har vært svært aktive på Facebook det siste året og har nå mer enn 56.000 likes. Dette er et veldig godt utgangspunkt for lanseringen av vår nettbutikk. Vi har også vært aktive på Instagram, men har fortsatt mye å gå på der. I tillegg har vi så smått testet ut Pinterest og Twitter.

WEB MARKETING MIX

Web marketing mix er et rammeverk for digital markedsføring som ble utviklet av Carl Størmer og Karl Philip Lund i Norwegian. Ifølge dem må man ha fokus på tre områder for å lykkes på nett: Få flere besøk, få flere kunder og øke verdien av hver kunde. I den fasen vi nå går inn i, med lansering av vår egen nettbutikk, bør vi ha hovedfokus på å få trafikk inn til siden. Det betyr ikke at vi ikke skal få flere kunder og øke verdien av dem. Men vår nettbutikk er ny og vår jobb nr. 1 blir å gjøre denne butikken kjent og få kunder til å besøke oss. En god nettbutikk og våre flotte produkter vil sikre både flere kunder og store salg.

10 HOVEDOMRÅDER FOR DE NESTE 6 MÅNEDENE

1. LANSERE DRLYKKE.NO

Lanseringen av nettbutikken er mål nr. 1. Jeg anbefaler at vi går for en rimelig og rask løsning basert på allerede ferdige designmaler. Selv om vi har unike produkter, er ikke butikken unik. Det finnes millioner av andre nettbutikker, og jeg er helt sikker på at vi kan finne en løsning som passer oss. Viktige kriterier vil være for eksempel at designet er responsivt, at det er søkemotoroptimalisert og at det har en design som passer oss.

Kunderegistreringen må være enkel og fleksibel for å forhindre at kunder forlater butikken før kjøpet er gjennomført. Det samme gjelder betalingsløsningen, som kan være basert på kun kort eller en kombinasjon av kort og faktura.

2. LANSERE DR. LYKKE-BLOGGEN

En egen blogg har tre store fortrinn: Den bedrer søkemotoroptimaliseringen, den er en effektiv måte å dele innhold på og den sørger for å holde nettsiden levende. Vi bør ha vår egen blogg som det postes innhold på minst to ganger per uke. Dr. Lykke-bloggen skal være en interessant blogg for alle interiørinteresserte. Vi skal dele innhold som artikler om store designere, reportasjer fra fabrikkbesøk, informasjon om produksjon og trendguider. Innholdet blir best og mest variert om vi får mange involvert, og det kan produseres for eksempel av ansatte, leverandører, kunder, designstudenter eller interiørbloggere. Blogginleggene trenger ikke å være kun tekst og bilde. Video blir stadig mer populært på blogger, og har etterhvert blitt enkle og produsere.

3. ETABLERE E-POST REGISTER

Hvis vi ikke allerede har en epost-database i dag, må denne opprettes. Vi har et veldig godt utgangspunkt med alle våre følgere på Facebook og Instagram og bør gjøre aktiviteter på disse mediene som gir incentiver til å registrere seg på vår mailingliste. I alle mailer i forbindelse med bestillinger og leveringer vil det også være mulighet for å registrere seg, samt at registreringsmuligheten alltid bør være lett tilgjengelig inne i selve nettbutikken.

4. SENDE UT MÅNEDLIGE NYHETSBREV

Jeg foreslår at vi sender ut månedlige nyhetsbrev. Disse kan ha innhold som produktnyheter, blogginlegg, tilbud eller produkter som snart kommer. I startfasen anbefaler jeg at vi ikke bruker ressurser på segmentering, men at vi tar dette opp til vurdering igjen etter sommeren når vi har fått bygget oss opp en viss erfaring og størrelse på mailinglisten.

5. BRUKE GJENKJØPSAKTIVITETER VED KJØP

Ethvert salg er en mulighet for gjenkjøp, og i eposter som vi sender ut i forbindelse med bestilling og leveranse, bør vi legge ved nye tilbud. Det kan være informasjon av typen “de som kjøpte det du kjøpte nå, likte også dette” eller det kan være rabattkuponger til bruk ved neste handel.

6. VÆRE AKTIV PÅ SOSIALE MEDIER

Vi har vært og skal være aktive på sosiale medier. På Facebook skal vi fortsette med de aktivitetene vi allerede gjør. I tillegg blir det viktig å fronte Dr.Lykke-bloggen på Facebook og også dele andre artikler om interiør som vi mener våre følgere kan ha interesse av. Det skal være en fordel å følge oss på Facebook, og kampanjer som legges ut på Facebook med egne rabattkoder gir en følelse av eksklusivitet. Vi bør heller ikke være redd for å spørre kundene om hva de synes om oss, og derfor bør vi legge inn en “Anmeldelse-seksjon” på siden der kunden kan gi oss rating og kommentere deres kundeopplevelse.

På Instagram skal vi bli mer aktive. Vi skal følge flere, bli fulgt av flere, poste flere, bedre og mer relevante bilder og lære av de store. Vi skal få frem at dette er en nettbutikk og linke aktivt til butikken. Konkurranser og aktiviteter som gjennomføres på Facebook, skal også postes her når det er naturlig. I tillegg skal vi ha egne Instagram-aktiviteter som for eksempel “Ditt Dr.Lykke hjem” som vi videre kan dele på Facebook. Vi bør også ta kontakt med eieren av kontoen DRLYKKE for å høre om han eller hun har tenkt å bruke kontoen. Så langt er den nemlig inaktiv.

På Pinterest skal vi lære og følge med. Sålangt er ikke Pinterest så store i Norge, men de har store ambisjoner. Pinterest er kvinnenes domene og 7 av 10 brukere er kvinner. Og interiørbilder er naturlig nok noe av det mest populære. Sosiale nettverk kan plutselig ta av, og hvis det skjer skal vi være forberedt.

På Twitter skal vi gjenoppta aktiviteten og dele alle innleggene på Dr.Lykke-bloggen og andre interiørartikler som vi synes er interessante. På den måten skal vi bygge vår base av følgere opp sakte, men sikkert.

7. ANNONSERE PÅ GOOGLE

Folk søker stadig mer og det er viktig å være synlig på søkemotorene. Dette gjelder spesielt hos Google som i dag brukes av de fleste. Søkemotorannonsering har vist seg å være en viktig ressurs for selskaper med små markedsbudsjetter, og  så snart nettbutikken er lansert, bør vi publisere våre første annonser.

8. FÅ OMTALE OG LINKER I EKSTERNE BLOGGER

Det er mange interiørbloggere i Norge i dag, og flere av dem skriver allerede om oss. Vi skal følge med og ta kontakt med de bloggerne som skriver om oss. Ved å samarbeide med dem om produktomtaler og blogginnlegg hos oss eller hos dem, kan vi få positiv omtale, flere lenker inn til sidene våre, komme høyere opp i det organiske søket hos søkemotorene og dermed få flere kunder inn i butikken vår.

9. FÅ PRODUKTOMTALER/HENVISNINGER I INTERIØRMAGASINER PÅ PAPIR OG PÅ NETT

Norske kvinner elsker interiørblader. De finner ting de liker og noterer seg hvor de kan få kjøpt varene. Vi må ta kontakt med de magasinene som har en profil som passer vår og jobbe for å bli en av deres samarbeidspartnere når de velger ut produkter som skal vises frem. Spennende innhold på Dr.Lykke-bloggen, som ikke nødvendigvis er direkte relatert til våre produkter, kan også med fordel sendes til våre kontakter. All PR er god PR er det noe som heter, og det er ikke alltid nødvendig å vise frem bilder av produkter. Det å bygge merkenavnet Dr.Lykke er i denne fasen like viktig.

10. IMPLEMENTERE, IMPLEMENTERE, IMPLEMENTERE! OG JUSTERE KURSEN UNDERVEIS

reseptDet aller viktigste denne våren er at vi kommer igang! Vi skal levere, implementere, teste ut og justere. Og vi skal få hjelp av vår allerede store tilhengerskare på Facebook til å finne ut hva som fungerer. Vi skal være fleksible og villige til å lytte samtidig som vi skal ha troen på vårt produkt.

Dr.Lykke skal være norske kvinners lokale interiørbutikk – på nett!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s